“Dikke vette mama”

Mijn middelste manneke (zelf verkiest hij grote jongen te worden genoemd) had deze week een paar top humor momentjes. Het echte toppertje was woensdag. We waren buiten aan het spelen en ik vroeg hem om mee de tafel af te ruimen. En flink als hij is pakt hij 1 glaasje mee naar de keuken. Praktisch ingesteld als ik ben, zie ik dat ik een hand tekort heb en hij nog een hand over heeft. Kleine meneer is net vertrokken en ik vraag hem “neem je dit glaasje ook nog mee?” “neen” is zijn kort antwoord en hij loopt naar binnen. Ik wandel rustig achter hem aan en bedenk me dat ik mijn instructie misschien niet in vraagvorm had moeten zetten. Het manneke denkt dat ik achter hem aanloop en roept “pak me dan, als je kan, dikke vette boterham!”. Ik dacht, dat wil ik efkes bespreken. (Achteraf gezien misschien overbodig want hij had eigenlijk flink meegeholpen!) Dus ik hou hem tegen, ik zet me (volgens de pedagogische regeltjes die ik zo graag toepas) op ooghoogte en vraag hem mij aan te kijken:

“Ik vind het niet fijn als je zo doet”

“sorry mama” (grote ogen vol spijt)

“waarom zeg je eigenlijk sorry jongen?”

“omdat ik dikke, vette boterham zeg tegen jou”

“ja, want mama is toch geen boterham eh?”

Mijn ventje lacht en zegt “nee, jij bent geen boterham maar wel een mama”

We wandelen samen terug naar buiten en hij kijkt me aan en vraagt “moet ik dan zeggen: pak me dan, als je kan, dikke vette mama?” Ik zag in zijn oogjes dat hij er écht over had nagedacht. Uren heb ik met binnenpretjes gezeten. Luidop heb ik achteraf zitten lachen. Daar stond ik mooi met al mijn pedagogische toestanden. Hij had niet begrepen dat hij eigenlijk de tafel mee moest afruimen en ik had hem het idee gegeven dat dikke, vette mama beter is dan dikke, vette boterham.

Ik las een mooi citaat op mijn pinterest. Ik heb gelukkig nog enkele pogingen om het recht te trekken 😉

Get on their level and re-evaluate what you're trying to convey. Great advice for dealing with any child, not just your own.

Even later riep hij

“pak me dan,…” draait zich om en kijkt me aan

“wil jij tikkertje spelen, mama?”

Iets heeft hij toch meegekregen 🙂

2 gedachtes over ““Dikke vette mama”

Ik lees jullie reacties met veel plezier!

