Tutorial: kleedje verlengen vanuit taille

Ik heb vorig jaar een heel erg leuk jurkje gekocht. Enige probleem was dat het echt wel kort kwam waardoor ik het bijna nooit durfde aan te doen. Dus besloot ik het langer te maken. Ik moest eerst wel even een drempel over want wat als ik het mooie jurkje zou verpesten? Nu ja, het alternatief was dat het gewoon in mijn kast bleef hangen. Al de twijfels hebben langer geduurd dan het verlengen op zich.

Onderaan verlengen vind ik persoonlijk niet zo mooi, dus ging ik voor een verlenging vanuit de taille. Voor diegenen die niet weten hoe eraan te beginnen. Hieronder een tutorial.

 Stap 1: je gaat op zoek naar de naad waar je bovenstuk aan je rok vastzit en dit maak je los.

image

Stap 2: je neemt een stofje dat bij het jurkje past. De breedte van het stofje is de breedte van de taille plus naadwaarde (normaal zo een 2 cm). De hoogte van je toegevoegd stofje is de lengte die je wil toevoegen aan je rok waar je opnieuw twee cm naadwaarde aan toevoegt. Dit knip je twee keer.

image

Stap 3: de randen van de het toegevoegde stukje stik je vast met de goede kanten op elkaar.

image

Stap 4: Je legt je toegevoegde stukje op het bovenstuk van je kleed. De goede kant van je boordje op de goede kant van je kleedje. Stik de rand rond. Let hierbij op dat de naden van het bijgevoegde boordje overgaan in de naden van de jurk.

image

Stap 5: Leg je rok op de onderkant van je toegevoegde boordje. Goede kanten van de stof op elkaar. Vaststikken.

image

KLAAR!!

image

Ik lees jullie reacties met veel plezier!

