Over gedichten, vraagjes en komkommerhamers

Deze zomer was ik vijf weken thuis. Vijf weken heb ik hier met de kindjes in een harmonieuze cocon geleefd. En ik geef het toe. Het doet een beetje pijn om het allemaal los te laten. Dus hou ik het lekker vast met deze post! Hieronder de herinneringen die ik koester.

Mijn mademoiselleke kan zelf nog niet schrijven maar maakte een boekje vol gedichten. Ze dicteerde de zinnen die erin moesten staan. Het volgende gedicht van mijn zesjarige dochter wou ik jullie niet onthouden:

“De maan schijnt door de zon

De vlinders fladderen in de bloemen

Ik zie dat de natuur leeft

De aarde leeft van de blijheid

 

Geel is de kleur van de zon

Wit is de kleur van de sneeuw

Liedjes maken me blij

Licht geeft de aarde kleur

Bloemen maken de aarde mooi

Mijn oudste zoontje van drie is deze vakantie helemaal open gebloeid. Elke dag liep hij lachend en dansend door het huis. Hij leerde van zichzelf afbijten maar ook erg goed samenspelen met zijn zus. Wel duizend keer zei hij “mama, mag ik een vraagje zeggen”. En achthonderd keer vond ik het echt een topzin. Dat hij zo beleefd zijn plekje als middelste mini-mensje in ons gezin opeist doet me deugd. De andere tweehonderd keer wist ik niet zo goed waar mijn hoofd stond en welk kind ik eerst een antwoord moest geven…

En ons kleinste manneke. Die is een bouwvakker geworden. De precisie waarmee hij een schroef kan indraaien is enorm. Hieronder zie je hem aan het werk. Overal zag hij werktuigen in. Ik moest luidop lachen toen ik mezelf hoorde zeggen “neen, je mag geen mes in een halve komkommer steken en daarmee op de muren kloppen” Het manneke lachte terug en vroeg “neen, hamer mama?” “neen komkommer hamer jongen” 🙂

IMG_4811

2 gedachtes over “Over gedichten, vraagjes en komkommerhamers

  1. Wat een prachtig gedicht voor een meisje van 6. Ik zou het niet beter kunnen!
    (Wil je trouwens een mooi poëtisch boekje lezen over een meisje van 6 dat verliefd wordt op een jongetje van 7, dan kan ik je ‘Het meisje in het geel’ van Châtelet heel warm aanbevelen. Het is een heerlijk aandoenlijk boekje. Eens je het gelezen hebt bekijk je de kalverliefdes voor altijd met andere ogen.)

    Like

Ik lees jullie reacties met veel plezier!

