Quality time met mini-mensjes: DO’s en totally DON’T-S

Het laatste thema dat aangesneden dient te worden in de #boostyourpositivity uitdagingen is: kinderen. En meer bepaald quality time met hen! Jeej! Daar ben ik nu eens absoluut een voorstander van.

Hoe doe ik het:

  • Op schooldagen start het  in de auto met de vraag hoe hun dag is geweest. Ook het kleinste manneke van 2 jaar oud moet eraan geloven. Intussen antwoord hij al enthousiast op de vraag hoe het is geweest: “moeke geweest”. Dit wil niet zeggen dat hij effectief bij mijn moeder geweest is maar dat is niet de essentie. Het manneke is heel erg trots dat hij die woordjes mag zeggen. Daarbij haalt hij zorgvuldig zijn tutje uit zijn mond en beginnen zijn oogjes te blinken. Extreem schattig, ik zeg het u.
  • Soms wordt er geroepen op manneke maan in de auto. Dat manneke is een minuscuul wezentje dat in uw mond (meestal de mijne) kruipt en dan krijg je een hoog stemmetje. Het manneke vertelt de grappigste zaken over zijn leven op de maan. Op het einde van zijn bezoek geeft hij de mini-mensjes ook een kus op de meest hilarische plekjes. Tegen manneke maan kunnen de mini-mensjes ook vertellen wat er goed en ook minder goed gelopen is die dag.
  • In het weekend knutselen we vaak samen. Het was superom ze elkaars en mijn gezicht te laten verven. Zalig die geconcentreerde gezichtjes zo dichtbij. En dan loop ik zo rond de rest van de dag en doe ik tuurlijk ook zo de deur open voor de buren. Ze keken een beetje raar maar waarschijnlijk zijn ze al meer fratsen van mij gewoon dat ze er niet veel van zeggen.
  • Samen cupcakes te bakken met het materiaal dat de lieve buurman ons kwam brengen… om hem nadien de versierde cakjes te gaan brengen natuurlijk.
  • Er zijn en iets doen dat waar je mee kan stoppen wanneer ze je nodig hebben. De was, werk, blogjes, alles kan even wachten wanneer mijn mini-mensjes iets vragen. Hun vraagjes zijn beperkt en wanneer die er komen vind ik het belangrijk om hierop in te gaan. Ze spelen hier gelukkig echt intens samen. Wanneer de kapster vroeg of ze zich niet verveelden in de vakantie bedacht ik mij dat ik me eerder zit te vervelen dan dat zij dat doen 🙂
  • Veel knuffelen en kusjes geven. Terwijl ze tv kijken of ’s ochtends wanneer ze wakker zijn voor de wekker,…

En dan zijn er ook dingen die ik NOOIT meer ga doen met hen: zwemmen. Dat is echt levensgevaarlijk, dus dat roep ik persoonlijk even uit tot slechtste quality time activiteit voor mezelf.

De eerste keer dat ik alleen met mijn drie mini-mensjes naar het zwembad ging kon de kleinste juist lopen en deed die ook niets anders dan weglopen richting diep zwembad. Terwijl ik erachter aan holde moest ik tussendoor ook middelste manneke in het oog houden. Die dan een paar keer kopje onder ging natuurlijk. En wat moet je in godsnaam doen als er iets gebeurd? Mijn collega, ook met drie pagadders zei me toen ze het verhaal hoorde: “onverantwoord ja, ik heb het voorgehad, eentje met een gat in haar hoofd en daar stond ik dan.”

Maar goedleers dat ik ben deed ik het een jaar later opnieuw. Zo erg kon het toch echt niet zijn?

Hier een relaas van mijn eerste minuut in het zwembad. Ik stap naar het ploeterbadje, er is gelukkig een hekje dat ik dicht kan doen. Super denk ik bij mezelf, minder kans op weglopende kinderen.

Ze gaan spelen en ik zie dat mijn middelste manneke zijn zwembroek scheef zit. Ik trek het als fiere mama (hij had zichzelf omgekleed) wat recht.

Ik richt me terug op en zoek naar mijn kleinste boefje. Nergens in het zwembad te zien! Of zie ik daar net een krullenbol met een andere mama mee door het hekje glippen?

Juist! Hij is ontsnapt!!! hij loopt…. hij schuift uit en valt op zijn rug en zijn hoofdje! Ik loop erachter, troost hem maar hij gaat gelukkig meteen terug spelen.

De tijd om met mijn ogen naar mijn middelste manneke te zoeken, krijg ik niet. Ik zie een hoop jonge, knappe papa’s in groep staan, ze draaien zich naar me om. Eén van de papa’s komt op me afgestapt met mijn middelste manneke in zijn armen. “Hij is gevallen op zijn hoofd”.

Daar stond ik, in mijn blootje, de boel totaal niet onder controle. Geen mama’s die me begripvol toelachen, enkel papa’s die hun kleine waterratjes de baas kunnen en me wat vreemd aankijken. MAAR, ik heb me herpakt, ben op mijn gemakje gaan zitten en de mannekes bleven de rest van de tijd op hun benen staan. Oef!

Volgende keer pak ik mijnen eigen knappe papa mee! Dan komt het goed 🙂

image

6 gedachtes over “Quality time met mini-mensjes: DO’s en totally DON’T-S

  1. Ik vind gaat zwemmen met één ventje al een uitdaging en toch best stresserend… laat staan met meer kindjes! Alleen al voor het aandurven verdien je een medaille 😀

    Verder vond ik het heerlijk om dit te lezen 🙂

    Like

  2. Zwemmen, inderdaad vreselijk!!
    Wij hebben hier een regel, 1 volwassene per kind! Gelukkig hebben wij maar 2 kinderen want anders zou die regel wat moeilijk worden.

    Jij je vervelen in de vakantie? Hier is dat niet zo, ik krijg niks gedaan thuis als beide kids thuis zijn. Ze willen mij beiden voor zich hebben, de grootste zwijgt geen 10 seconden en moet bezig gehouden worden, de kleinste wil constant gepakt worden en kijken wat ik aant doen ben. Dan ben ik al blij als hun buikjes gevuld zijn tegen het einde vd dag :))

    Liked by 1 persoon

    • Die fase ben ik net voorbij, ze hebben mij minder nodig. Mijn oudste is een echte chiroleidster en de jongens vinden elkaar meer in hun spel. Dus (voor het eerst deze herfstvakantie) stond ik rond te zoeken wat ik nog kon doen, was gedaan, opgeruimd, boodschappen ok,… Mijn lat heb ik wel laag gelegd toen ze kleiner waren, op zich is het leuk vast te stellen dat er meer kan nu 🙂

      Like

  3. Zwemmen, alleen met allebei zou ik ook niet doen. Alleen nog maar dat gedoe met omkleden… Vreselijk vind ik dat… En dan mag ik er nog niet aan denken dat er een van de twee valt zoals bij jou…

    Like

Ik lees jullie reacties met veel plezier!

