liefdesbommekes

Ik heb het al eens van dichtbij meegemaakt. Een aanslag van extremisten. Ik woonde in Madrid vlak het station van Atocha waar een trein werd opgeblazen. Ik zal nooit de angst van die dag vergeten. Geen mobiel netwerk, geen telefoonverbinding. Onmogelijk om mijn familie te laten weten dat alles in orde was… En ik zal nooit de kracht van de massa mensen vergeten die op straat kwam en scandeerde over eenheid en geweldloos verzet. Of de zorg die ik voelde van iedereen die mij graag zag. Nooit.

Vandaag, nu we onder terreurdreiging 4 staan stuurde ik een whatsapp naar mijn zus die in Brussel woont. Ik vroeg haar hoe het ging en in plaats van over zichzelf te praten zegt ze dat ze vooral inzit met de daklozen en de vluchtelingen. Ze zijn gevlucht van terreur en zelfs hier krijgen ze de boodschap dat het niet veilig is. Meer militairen op straat,… Hoe leg je dat als ouder uit aan je kinderen?

Het raakt mij wat ik zie gebeuren in de wereld. Veel kan ik niet doen. Enkel liefdesbommekes gooien. Op allerlei manieren.

  • we organiseerden een veiling voor nieuwkomers: iedereen kon een product (stofzuiger, kinderstoeltjes, beautybon,…) of dienst (etentje, fotoshoot, jurkje op maat, babysit,…) te koop aanbieden. En dan werd er per opbod geveild. Het was een hele gezellige avond waar iedereen met een lege portemonnee maar huis ging maar ook wel leuke activiteiten met vrienden in het vooruitschiet had. Het geld ging naar Vluchtelingen werk Vlaanderen.
  • Kledingswaps voor het goede doel steunen
  • Genuanceerd proberen blijven kijken en me niet te veel laten meeslepen in extremen.
  • Veel knuffels uitdelen en iedereen die ik graag zie dat ook laten weten.
  • Oproepjes als #bloggersunited van mamaexpert ondersteunen. Ze riep op om ons als bloggers te verenigen. Het negatieve achterwege te laten en samen een groep te vormen. Beetje in een andere context maar vond het toch een schoon liefdesbommeke in deze dagen.

Hoe doen jullie dat? Liefdesbommekes gooien? Zorgen dat liefde toch nog groter is dan angst en woede? Ben dringend op zoek naar liefdesmunitie…

a8a3ee01f5682795938470b749157441

 

 

9 gedachtes over “liefdesbommekes

  1. Hmm, Nutella! ☺ Nee, serieus, goeie vraag, die je stelt! Een vleugje ‘magie’ proberen toevoegen aan het leven van alledag, voor de mensen die ik graag zie, is wat ik de laatste tijd probeer. Genieten van de kleine dingen. Anderen blijven respecteren. En blijven geloven dat kaarsjes en bloemen ons ooit zullen redden!

    Liked by 1 persoon

    • Dat begrijp ik. Zo onwezenlijk allemaal. Als ik premier was zou ik misschien zelfde beslissen maar ik zou wel ook oproepen dat iedereen in Brussel en daarbuiten een kaarsje zou laten branden. Dat we elkaars verbondenheid kunnen voelen. Zou ik nu zo graag voelen…

      Liked by 1 persoon

  2. Vanuit Ierland is het vrij dubbel. België is buitenland hier, dus wordt er niet zo veel aandacht besteed aan de dreiging in Brussel. Het is wel een nieuwsitem, maar daarna gaan ze over naar de rest van het nieuws, zoals de stadjes die overstroomd zijn in het westen van Ierland. Het is vooral via facebook en blogs dat ik merk dat het er bij jullie heel anders aan toegaat… Ik knuffel meer, dat alleszins. En dankzij jou heb ik ook een liedje gekozen voor bloggersunited. Ik brand hier een kaarsje, voel je dat?

    Like

Ik lees jullie reacties met veel plezier!

