FOTOTUTORIAL kleedje met zakken

Ik maakte het volgende kleedje. Het stofje komt van habiba en ik werkte voor het eerste met rekbare paspel van de gezellige winkel Lanalotta. En ik zal jullie in deze post vertellen hoe ik het patroontje heb gemaakt.

IMG_5101[1]

IMG_5060

STAP 1: Je neemt een patroon van jurkje in tricot. Heb je dat niet kan je ook makkelijk het patroon van een jurkje overtekenen. Ik had hier al een patroon liggen. Maar om een indicatie te geven heb ik het jurkje opnieuw op mijn reeds getekende patroon gelegd. Op mijn pinterest heb ik verschillende leuke tutorials staan. Moest onderstaande uitleg voor de eerste stap wat vaag zijn dan kan je hier een uitgebreide uitleg vinden om een basispatroon over te tekenen. Je kan ook een t-shirt gebruiken en dit verlengen.

IMG_5034STAP 2: Aan de taille knip je het patroon door. Je voegt aan het papieren patroon 1cm toe bovenaan je rokdelen en onderaan je t-shirtdelen. Dit is naadwaarde zodat je jurk niet korter wordt nadat je de zakken hebt toegevoegd.

IMG_5036

STAP 3: op het voorpand van het rokdeel, teken je een gebogen lijn. Mijn zakken beginnen bovenaan op 7 cm van de zijnaad en naar beneden toe op 12cm van de taillenaad. Indien je het moeilijk vindt om dit uit je hoofd te tekenen kan je een zak van een broek of rok als indicator nemen. Vergeet niet nadien boven je getekende lijn naadwaarde toe te voegen. Knip het hoekje boven je zak uit je papieren patroon.

IMG_5037

Je papieren patroondelen  van de jurk zijn klaar. Je stoffen patroondelen zien er nu zo uit.

IMG_5039

STAP 4: Nu beginnen we aan de zakjes. Leg je hand op je papieren patroon alsof je je hand in de zak steekt. Teken rond je hand een gebogen lijn. Zo:

IMG_5041

onder je getekende lijn voeg je naadwaarde toe en je maakt een nieuw patroondeel. Leg het op je stof en knip het twee keer. Dit is zakdeel A.

IMG_5043

STAP 5: Voor de achterkant van je zak heb je het deel dat je net getekend hebt nodig + het stukje van de zak dat je uitgeknipt had in stap 3. Maak hier opnieuw een papieren patroon van. Knip het twee keer uit je stof. Dit is zakdeel B.

IMG_5046

STAP 6: naai zakdeel A op het voorpand van je rok. Goede kanten op elkaar. (Hier kan je ook rekbare paspel tussenzetten. Hier vind je een tutorial hoe je dat doet.)

IMG_5047

wanneer je het geheel draait krijg je dit aan de binnenkant.

IMG_5048

STAP 7: leg zakdeel B op zakdeel A, goede kanten op elkaar

IMG_5051

 STAP 8: Naai de onderrand van patroondeel A en B. Naai ook de zijnaad en bovennaad waar de zakjes het rokdeel raken.

IMG_5057

Het zou er nu zo moeten uitzien:

      IMG_5055

STAP 9: Werk de rest van het jurkje af.

Onderkant: Leg de zijnaden van de rokdelen goede kanten op elkaar en stik de zijnaden.

Bovenkant: schoudernaden naaien, mouwen aan voor- en achterpand stikken, naad van de mouw en zijnaad t-shirt stikken. Hals afwerken met beleg of boordstof. Hier vind je een tutorial over het afwerken van tricot met boordstof.

Onder- en bovenkant van de jurk met goede kanten op elkaar leggen en vaststikken. (Indien gewenst kan je hier ook paspel tussen naaien tutorial)

En als laatste: naden rok en mouwen omstrijken en vaststikken. KLAAR!!

Als je nog vragen hebt, of iets is niet duidelijk, stuur gerust een mailtje naar yerasi376@gmail.com. Veel succes!

Advertenties

8 gedachtes over “FOTOTUTORIAL kleedje met zakken

Ik lees jullie reacties met veel plezier!