Goede vrijdag

Wat een onwaarschijnlijk heftige week is het geweest.

Mijn reactie op de aanslagen was geen angst maar vooral aan de slag gaan om het op te vangen en positief zijn… Mensen graag zien en dat ook tonen, liefde als tegenhanger inzetten tegen deze extreem negatieve daden. In debatten over wat de wereld nodig heeft blijf ik geloven in een mensheid waar iedereen elkaar kansen geeft om zich te ontwikkelen. Samen kunnen we zo veel!

Onrealistisch? Al sinds mijn geboorte had ik pleegbroers en pleegzussen. Ik wist meteen dat de wereld geen roze wolk is. Ik wist ook meteen dat je als individu wel de wereld mooier kan maken. Al 12 jaar werk ik dagelijks met jongeren, gezinnen die het moeilijk hebben. Agressie, geweld, trauma, verdriet,… . Dagelijks… En toch geloof ik in het goede van de mens. Net omdat ik niet op een afstand blijf staan denk ik dat ik de realiteit meer helder en genuanceerd zie. Ik weet dat geen enkel mens kiest voor negatieve emoties, slachtoffer noch dader. Elke mens wil een zinvolle invulling van zijn leven. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen op zoek zijn naar positiviteit en liefde ook al houden ze anderen op alle mogelijke manieren op afstand. Net deze mensen  hebben het meeste nood aan warmte. En de realiteit is ook dat er een klein percentage psychopaten rondloopt. Die ben ik ook al tegengekomen maar dat zijn er gelukkig niet zo veel. Druppels in de oceaan.

Sommige wijsheden worden transgenerationeel doorgegeven. Mijn mama herhaalde steeds de woorden van mijn oma “hou uw hand boven uw hoofd en kijk wie eronder staat”. Dus dat heb ik deze week gedaan. Mij afgevraagd of ik wel genoeg “goed” doe in het leven. Blijf ik niet te passief? Waar ik nog meer kan “geven”? Hoewel ik mijn best doe kwets ik ook soms de mensen die ik het liefste zie… Ik heb dus veel marge voor verbetering bij mezelf…

En ik denk dat ik niet alleen ben. Veel mensen hebben hun hand boven hun hoofd gehouden en gekeken naar wat moois daaronder staat en hoe dat kan gedeeld worden. Die warme golf deed “goed” en werkte verzachtend…

3 gedachtes over “Goede vrijdag

  1. Helemaal juist en herkenbaar! Ik geloof ook nog steeds in het goede van de mens en probeer daar naar te handelen! Iedereen krijgt van mij het voordeel bij twijfel en daaruit kun je dan conclusies achteraf trekken wel, meestal gelukkig met positief gevolg hoor. Inderdaad er lopen natuurlijk ook scheefkakkers en leugenaars rond, dat kwetst, maar die zullen het dan ook geweten hebben na mijn reactie ;o) Een kritische zelfreflectie zorgt dat je kan blijven geven vanuit je eigen goede intenties en dat je ‘echt’ kan blijven. Mooi stukje geschreven! Je bent een mooi mens, ook vanbinnenuit! ❤

    Liked by 1 persoon

Ik lees jullie reacties met veel plezier!

