Tutorial: van broek naar rokje

Zo tegen de zomer aan zijn hier wel wat broeken aan een nieuw leven toe. Zo ook onderstaande zwarte broek van mijn dochter. Ik vroeg haar of ik er een short van mocht maken maar ze had toch liever een rokje. Dus heb ik dat eens geprobeerd. Hieronder beschrijf ik hoe ik het deed.

Stap 1: meet even na hoeveel stof je nodig hebt voor een rokje vanaf de kruisnaad.

image

Stap 2: snij de pijpen van de broek af net boven het kruis. Wanneer je zaken achteraan lager staan dan zal je voorpand zoals bij mij wat hoger komen. Meet dan de breedte van de broek.

image

Stap 3: je knipt twee rechthoeken uit de stof waarmee je het rokje wil afmaken. Voor de breedte nam ik tweemaal de breedte van de broek. Wil je meer rimpels, kan je voor 3 of 4 keer de breedte gaan. De hoogte is wat je gemeten hebt in stap 1 plus drie cm naadwaarde. 1 cm naad voor tussen de broek en het rokje, 2cm om de zoom van het rokje af te werken.

image

Stap 4: frons de stofjes. Dit doe je door twee draden met grote steken door het stofje te stikken. Begin aan beide kanten twee cm van de naad. Je zet deze draden niet vast en laat lange uiteinden los. Wanneer je eraan trekt zal het stofje “fronsen”.

image

Stap 5: leg het stofje met de goede kanten op elkaar en stik de naden. Het zou er nu zo moeten uitzien.

image

Stap 6: speld het rokje nu op de voormalige broek. Probeer hierbij de fronsjes wat gelijkmatig te verdelen. Een leidraad hierbij kan zijn dat je je zijnaden van je rok op de zijnaden van je broek spelt en het midden van de toegevoegde rechthoeken aanduidt en dit op de voormalige kruisnaad spelt. En dan stikken.

image

KLAAR!!

image

Toch liever een short? Die kan je hier op mijn blog bezichtigen

image

Ik lees jullie reacties met veel plezier!